Biwa Lake@ Tasik Biwa@ Biwa-ko

Friday, May 23, 2014

assalamualaikum.....konnichiwa....minna-san pernah dengar Tasik Biwa??Tasik Biwa merupakan sebuah tasik yang terletak di Jepun.

Dikelilingi dengan gunung-ganang yang menghijau dan air tasik yang bersih, Tasik Biwa dikenali sebagai sebuah tempat yang indah  dan telah dicoretkan dalam banyak karya sajak serta turut dipotretkan dalam lukisan oleh para pelukis. Tasik Biwa merupakan tasik terbesar di jepun dan juga dikatakan sebagai tasik tertua di dunia. Tasik ini terletak di wilayah Shiga iaitu di timur laut Bandar Kyoto. Seluruh kawasan tasik biwa kini dilabelkan sebagai Taman Kebangsaan Quasi yang dilindungi. Pada suatu masa dahulu. Tasik Biwa dikenali sebagai Oumi. Kawasan Oumi menjadi pusat pengangkutan antara timur dan barat pada waktu itu. Dalam hal ini, tasik Biwa menjadi laluan kapal yang membawa produk beras dari Kyoto ke Osaka. Pada zaman Edo (1603-1868) walaupun jalan laut telah diperkenalkan untuk mengangkut beras, namun masih terdapat produk dari utara jepun yang dibawa dari Kyoto ke Osaka melalui Tasik Biwa ini. 


Peta Tasik Biwa

Nama
Perkataan Biwa-ko (Tasik Biwa) mula diperkenalkan pada zaman Edo. Terdapat beberapa teori tentang asal nama Biwako, tetapi secara umumnya, perkataan Biwako dianggap berasal dari instrumen bertali jepun yang dipanggil Biwa di mana bentuknya menyerupai bentuk Tasik Biwa. Tasik Biwa dahulunya dikenali sebagai Awaumi (air laut bersih) yang kemudiannya ditukar kepada nama Oumi. Selain itu, tasik biwa turut dikenali sebagai Nio no Umi (little grebe lake) dalam kesusasteraan. 

Pintu kuil Shinto di Tasik Biwa, tasik air tawar yang terbesar di Jepun

Luas kawasan dan kegunaan
Bersumberkan laman web Wikipedia, luas kawasan tasik Biwa adalah kira-kira 670 km 2. Sungai-sungai kecil mengalirkan air dari gunung-gunung di sekelilingnya ke tasik Biwa.  Ia berfungsi untuk membekalkan air minuman  bersih kepada penduduk di kawasan Kansai dengan populasi seramai kira-kira lima belas juta orang. Selain itu, Tasik Biwa berfungsi sebagai tempat pembiakan ikan air bersih seperti ikan trout. Tasik Biwa juga berfungsi sebagai kawasan takungan air untuk Bandar Kyouto dan Outsu.

Kawasan selatan Tasik Biwa, dilihat dari di hadapan Muzium Tasik Biwa

Di sekitar Tasik Biwa

Di Tasik Biwa, kita boleh menyaksikan terdapat banyak burung yang singgah di tasik tersebut. Untuk penggemar burung, pastinya kunjungan ke Tasik Biwa adalah satu kemestian sekiranya datang ke Jepun.  Selain itu terdapat banyak Bandar bersejarah di sekitar tasik Biwa ini termasuk Hikone.  Selain itu tasik Biwa juga terkenal dengan keindahan pemandangan matahari terbenam terutamanya apabila dilihat dari timur tasik tersebut. Di sekitar Tasik Biwa juga terdapat Pantai Omimaiko yang mana air pantainya adalah sangat bersih dan menyenangkan.
Tasik Biwa turut menjadi tempat persinggahan burung-burung.

Keindahan pemandangan di Tasik Biwa ketika matahari terbenam

.Industri Pelancongan Tasik Biwa

Industri Pelancongan Tasik Biwa menawarkan aktiviti seperti memancing ikan, penyewaan bot, sukan air (termasuk aktiviti menyelam).

Aktiviti berbasikal

Harga sewa bagi basikal adalah 500 yen untuk sehari bagi basikal mama-chari, sejenis basikal 26 inci dengan tempat duduk yang selesa serta bakul di depan. Jarak perjalanan di sekitar Tasik Biwa adalah kira-kira 220 km. Aktiviti berbasikal di sekitar Tasik Biwa adalah sangat menyeronokkan dengan laluan berturap yang luas di kebanyakan tempat di sekitar tasik ini.

Sumber:

2.)Wikipedia




2 comments:

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS