kodomo no hi 子供の日(hari kanak-kanak)

Sunday, May 4, 2014

assalamualaikum..ohayou gozaimasu..minna-sama, bersempena dengan hari kanak-kanak yang bakal tiba di jepun, jadi pagi ini, admin didi mahu kongsikan serba sedikit mengenai hari kanak-kanak ini..teruskan membaca!!!

Sejarah ringkas

Hingga tahun 1948, tarikh 5 mei merupakan sambutan perayaan tango no sekku, 端午の節句dan hanya tertumpu buat kanak-kanak lelaki sahaja. Setelah berlalunya masa, perayaan tango no sekku ini telah dijadikan hari cuti kebangsaan dengan nama kodomo no hi. Walaupun nama sambutan tersebut menunjukkan ianya disambut umum untuk kanak-kanak,  namun untuk kebanyakan keluarga, 5 mei masih tertumpu untuk kanak-kanak lelaki sahaja sama seperti sambutan perayaan tango no sekku




Latarbelakang
Hari kanak-kanak di jepun disambut pada 5 mei setiap tahun(hari terakhir minggu emas, golden week-minggu cuti besar-besaran buat para pekerja di jepun). Seluruh jepun dihiasi dengan koinobori yang dihias bermula april higga awal mei, sebagai tanda hormat buat anak lelaki mereka agar dikurniakan kehidupan yang baik dan membesar dengan sihat. Setiap keluarga menerbangkan sepanduk koinobori dalam bentuk ikan kap untuk setiap kanak-kanak dalam keluarga mereka.  Mengikut cerita dongeng jepun, ikan kap menjadi simbol pendirian yang tetap dan kekuatan dalam mengharungi segala rintangan ketika berenang ke hulu sungai. Selain koinobori diterbangkan, hari kanak-kanak turut disambut dengan menghias rumah dengan patung kecil pahlawan samurai untuk mengilhamkan kekuatan dan keberanian.


koinobori

kilang yang membuat koinobori

Seluruh Negara jepun pada hari kanak-kanak tersebut menyaksikan pelbagai acara buat kanak-kanak dan keluarga mereka. Dalam hal ini, beribu kanak-kanak mengambil bahagian dalam acara olimpik kanak-kanak yang diadakan di stadium kebangsaan kasumigioka, Tokyo. Kanak-kanak juga mengambil kesempatan untuk berterima kasih dan menunjukkan hormat mereka buat guru, ibu bapa dan saudara mara mereka.

Hidangan istimewa pada kodomo no hi

Antara hidangan yang disediakan adalah chimaki dan Kashiwa-mochi. Chimaki adalah kek beras kenyal yang dibalut dalam daun buluh. Manakala Kashiwa-mochi pula kek beras kenyal yang manis dengan isi kacang merah azuki dan dibalut dengan dua daun oak. Kanak-kanak lelaki memakai topi samurai semasa makan makanan-makanan ini.


chimaki


kashiwa-mochi


Lagu koinobori

Pada hari kodomo no hi, terdapat sebuah lagu popular yang dinyanyikan oleh golongan kanak-kanak dan keluarga mereka. Lagu tersebut dihasilkan pada tahun 1932, dengan liriknya ditulis oleh miyako kondou, manakala  komposernya pula adalah tidak diketahui.  Berikut merupakan lirik lagu tersebut.


Standard Jepun
Maksud
屋根より 高い 鯉幟

大きな 真鯉は お父さん

小さい 緋鯉は 子供たち

面白そうに 泳いでる
やねより たかい こいのぼり

おおきい まごいは おとうさん

ちいさい ひごひは こどもたち

おもしろそうに およいでる
yane yori takai koinobori

ōkii magoi wa otōsan

chiisai higoi wa kodomo-tachi

omoshirosō ni oyoideru
Lebih tinggi dari bumbung di atas sana adalah koinobori

Ikan kap besar adalah si ayah



ikan kap kecil adalah kanak-kanak

Mereka nampaknya sedang seronok berenang
sumber:1) http://kids.asiasociety.org/explore/childrens-day-japan-kodomo-no-hi
         2)http://www.yamaguchi-ygc.ed.jp/aio-j/english/koinobo.html
           3)http://www.japanesejoy.com/koinobori-song/



No comments:

Post a Comment

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS