coming of age day (成人の日 seijin no hi)

Saturday, February 22, 2014

assalamualaikum minna-san, ogenki ka? Pada kali ini, saya ingin kongsikan serba sedikit tentang satu perayaan masyarakat jepun iaitu coming of age day.


Coming of age day (成人の日 seijin no hi) merupakan satu perayaan kebangsaan yang disambut setiap tahun oleh masyarakat jepun pada hari isnin kedua dalam bulan januari. Ia diadakan untuk meraikan individu yang telah mencapai usia kedewasaan iaitu 20 tahun. Dalam hal ini, 20 tahun dianggap sebagai tahun bermulanya kedewasaan seseorang dan merupakan tahun minimum bagi individu di jepun dilarang daripada merokok, meminum arak dan mengundi. Oleh kerana bertambahnya tanggungjawab seseorang yang berumur 20 tahun, mengikut adat jepun perayaan ini dianggap penting bagi membantu mereka sedar bahawa mereka telahpun menjadi seorang dewasa.  Tidak seperti perayaan jepun yang lain, pihak kerajaan tempatan dan wilayah turut terlibat dalam mengurus majlis perayaan ini di seluruh jepun.

golongan muda pada hari 'coming of age day'

Sejarah


Perayaan ini disambut di jepun oleh Aoron Nagoa semenjak tahun 701 sebelum masihi. Cuti bagi perayaan ini mula dilaksanakan pada tahun 1948 iaitu pada setiap 15 januari. Pada tahun 2000, setelah sistem cuti hari isnin diperkenalkan, cuti bagi perayaan coming of age day telah ditukar kepada hari isnin kedua bulan januari. Until recently, majlis perayaan ini dihadiri oleh golongan muda yang betul-betul mencapai umur 20 tahun. Namun, sejak kebelakangan ini, majlis perayaan ini turut dihadiri oleh golongan muda yang baru mencapai umur 19 tahun. Dalam kata lain, golongan yang hadir ke majlis perayaan ini adalah golongan dengan tarikh lahir yang ke-20 tahunnya diantara 2 april tahun sebelumnya hingga 1 april tahun semasa.


Majlis perayaan coming of age day

Majlis perayaan ini secara umumnya diadakan pada waktu pagi di kawasan Bandar di seluruh jepun. Semua golongan muda yang berumur atau akan berumur 20 tahun diantara jangkamasa 2 april tahun sebelumnya dan 1 april tahun semasa dijemput hadir ke perayaan ini. Pegawai kerajaan memberikan ucapan selain hadiah turut diberikan kepada golongan muda yang hadir. Kebanyakan wanita memakai furisode, iaitu kimono dengan lengan panjang dengan sandal zori. Set pakaian kimono kebiasaanya mahal, oleh itu golongan muda ini biasanya meminjam set pakaian tersebut dengan ahli keluarga mereka ataupun menyewanya. Golongan lelaki juga turut memakai pakaian tradisional pada hari itu (kimono gelap dengan hakama), namun pada masa kini kebanyakan mereka memakai pakaian ala barat seperti sut dan tali leher berbanding pakaian tradisional. Selepas majlis tersebut, golongan muda menyambutnya secara berkumpulan bersama rakan-rakan dengan menghadiri parti mahupun meminum arak.

Penurunan jumlah kedatangan majlis coming of age day

Kadar kelahiran masyarakat jepun yang menurun, penurunan peratus golongan muda jepun, kekacauan yang dilakukan oleh golongan muda yang mabuk (seperti kejadian di Naha pada 2002) dan ditambah dengan peningkatan golongan yang berumur 20 tahun yang tidak merasakan mereka akan menjadi seorang dewasa adalah faktor yang menyebabkan jumlah kedatangan ke majlis tersebut menurun. 

No comments:

Post a Comment

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS