BAB 2 : AISATSU (UCAPAN/KATA-KATA SAPAAN) 4

Thursday, September 12, 2013



Doumo minna-san^^ ogenki desuka?

mari kita sambung belajar aisatsu!


hari ni saya akan memperkenalkan 4 aisatsu yang sangat la senang untuk dihafal & boleh dipraktiskan selalu..iaitu


ITTEKIMASU - Saya pergi dulu
ITTEIRASSHAI - Selamat jalan
TADAIMA - Saya dah pulang
OKAERINASAI - Selamat kembali



bila dan situasi yang bagaimana boleh kita praktiskan 4 aisatsu ni adalah seperti dalam gambar-gambar di bawah


-ITTEKIMASU (Saya pergi dulu)

Diucapkan ketika anda ingin meninggalkan sesuatu tempat 
(contoh: rumah) dan akan kembali semula. 


-ITTEIRASSHAI (Selamat jalan)
Diucapkan kepada orang yang ingin meninggalkan sesuatu tempat. 



- TADAIMA (Saya dah pulang)
Diucapkan apabila anda sudah kembali semula ke sesuatu tempat (contoh:rumah) 

- OKAERINASAI (Selamat kembali)

Diucapkan kepada orang yang sudah kembali semula ke tempat anda.


minna-san,wakarimashitaka?

jya,koko made!
mata aimashou! (jumpa lagi)^^


*tak faham beberapa perkataan yang saya gunakan??rujuk istilah penting ok!*


No comments:

Post a Comment

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS