yamanaka-ko

Sunday, June 22, 2014

Assalamualaikum..ohayou gozaimasu

ohisashiburi da nee!!!

saikin,, adomin wa chotto isogashii desu kara, kono BHJBHB burogu wa kakimasen(kebelakangan ni,admin cbuk skit,,sebab tu x tulis blog)

minna-san..yamanaka-ko o kiita arundesuka???(anda semua pernah dengar x pasal tasik yamanaka?)

Lokasi/luas kawasan/kedalaman

Tasik yamanaka (yamanaka-ko) yang merupakan tasik ketiga terbesar di Jepun, terletak di sebuah perkampungan di wilayah Yamanashi berhampiran dengan Gunung Fuji. Tasik ini termasuk dalam kawasan Taman Kebangsaan Fuji-Hakone-Izu. Antara lima tasik yang terletak berhampiran dengan Gunung Fuji, Tasik yamanaka adalah tasik yang terbesar dan yang tercetek dengan kedalaman maksimum hanyalah 13.5 meter. Tasik ini mula terbentuk apabila lahar dari Gunung Fuji dialirkan melalui sungai Sagami.

Tasik Yamanaka yang berlatarbelakangkan Gunung Fuji

Hidupan
Ikan-ikan seperti ikan ‘carp’, ‘dace’ dan ‘smelt’ telah diperkenalkan ke dalam tasik tersebut pada era Meiji. Kemudian, beberapa tahun berikutnya, ikan eksotik seperti ‘black bass’ dan ‘bluegill’ bertambah dan menggantikan spesies ikan asal yang terdapat dalam tasik tersebut. Manakala. Pada tahun 1956, pelbagai tumbuhan ‘marimo’ mula tumbuh dalam tasik tersebut.

Pemandangan di waktu pagi di tasik yamanaka

Keindahan semulajadi yamanaka-ko

Aktiviti
Tasik yamanaka merupakan kawasan rekreasi yang terkenal dengan aktiviti riadah seperti menaiki bot, memancing, ski air, renang dan bersiar-siar. Jika angin datang dari arah barat, kawasan tasik tersebut menjadi kawasan yang sesuai untuk aktiviti ‘paragliding’ di gunung Myoujinyama. Terdapat juga kabin kecil dan kawasan khas yang disediakan untuk aktiviti perkhemahan.

Beberapa tahun terdekat ini, Yamanaka-ko menjadi kawasan paling popular antara kelima-lima tasik berhampiran Gunung Fuji

Aktiviti rekreasi di kawasan yamanaka-ko.

Pengiktirafan

Pada tahun 2013, yamanaka-ko telah tersenarai dalam kawasan ‘World Heritage List’ sebagai sebahagian dari kawasan kebudayaan Fuji-san.

Akses
Pada awal pagi ketika laluan trafik Tomei dan Laluan Ekspress Chuo tidak sibuk, perjalanan  ke tasik yamanaka dari Bandar Tokyo mengambil masa kira-kira satu jam sahaja.  Tempoh perjalanan akan bertambah lama apabila laluan trafik semakin sibuk . Perkhidmatan bas untuk ke Yamanaka-ko disediakan di Stesen Fuji-san, Stesen JR Gotemba dan Stesen JR Mishima.

Sumber:
2)      Wikipedia

1 comment:

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS